Martin Sonnen

Martin Sonnen rondde zijn studie katholieke kerkmuziek (Robert Schumann Hochschule) af in 2012. Hij is werkzaam als cantor in de St. Andreas, in Korschenbroich en in Mönchengladbach. Daarnaast is hij artistiek leider van de Internationale Orgelweek en voorzitter van het Internationale Orgelconcours in St. Andreas. Sinds 2021 is hij orgeldeskundige voor het bisdom Aken. Als dirigent heeft hij talloze grote oratoria en missen uitgevoerd in concerten en liturgische contexten, waaronder Saint-Saëns’ Weihnachtsoratorium, Verdi’s Requiem, Mozarts Requiem, Brahms’ Requiem, Vivaldi’s Gloria en Magnificat, Bachs Weihnachtsoratorium I-VI en motetten, Mendelssohns Elia, evenals missen van Eberlin, Haydn, Mozart, Schubert en Vierne. Hij treedt regelmatig op in internationale concertcycli, in Duitsland en in het buitenland, zoals in de Philharmonie Perm, Trinity College Cambridge en de kathedralen van Aken, Altenberg, Mainz en Würzburg.
Collegium Musicum 
Het koor van het Collegium Musicum van de RWTH Aachen is een levendig ensemble dat bestaat uit studenten, medewerkers van de universiteit en leden van de Akense gemeenschap. Het koor, bijna 170 leden, speelt een essentiële rol in de verrijking van het culturele leven op de campus en bouwt het een brug tussen de academische wereld en de kunstwereld. Het repertoire omvat een breed scala aan stijlen en periodes – van de monumenten uit de klassieke koorliteratuur zoals Giuseppe Verdi’s Messa da Requiem tot hedendaagse koorcomposities van Ola Gjeilo.
Sinds 2019 staan zowel het koor als het orkest onder leiding van Tobias Haussig, muziekdirecteur van de RWTH Aachen. Als klassiek geschoolde dirigent en trompettist beschikt Haussig over een rijke kennis van zowel historische als moderne uitvoeringswerken. Zijn artistieke visie legt de nadruk op stilistische helderheid en emotionele expressie. Onder zijn leiding zijn koor en orkest muzikaal en artistiek verder gegroeid, trekken ze steeds meer concertbezoekers en oogsten ze lof voor hun veelzijdige klank en doordachte interpretatie.
Bekijk het programma van deze organist >
Paul de Mayer

Paul De Maeyer (°1964) is een internationaal gereputeerd concertorganist. Na zijn studies in Leuven en Utrecht (masterdiploma) bouwde hij een artistieke en pedagogische praktijk uit. Hij promoot actief de orgel- en klaviercultuur en hij zet zich sterk in voor eigen composities en projecten zoals de Vlaamse Orgeldagen, de Koorschool voor kinderen Cantate Alleluja en de restauratie van de Forrest- en Cavaillé-Coll orgels van Gent. Paul trad op met talrijke topkoren, orkesten, solisten en beeldende kunstenaars tijdens vermaarde festivals in Europa en de Verenigde Staten.
De Schola Gregoriana Feminea (opgericht 2017) is een van de koren die, onder leiding van kapelmeester Jan Peeters, instaan voor de opluistering van de liturgische vieringen binnen de OLV.-basiliek van Tongeren. Naast deze vieringen engageert de Schola zich ook voor concerten. De Schola verleende haar medewerking aan de Cd-opname ‘Le Grand siècle de l’orgue Liégeois’ met Luc Ponet, titularis-organist van de O.L.V.-basiliek van Tongeren.
Jan Peeters behaalde aan het voormalig Lemmensinstituut de laureaatsdiploma’s voor Piano, Kamermuziek en Koorleiding. Naast zijn functie als kapelmeester in de OLV-basiliek te Tongeren is hij leraar piano aan de Academie van Genk. Naast de verschillende liturgische koren die in Tongeren onder zijn leiding staan, dirigeert hij er ook De Kleine Cantorij en het Collegium Musicum. Dertig jaar was hij een succesvol dirigent bij het door hem opgerichte Vocaal Ensemble Pro Cantione. Tevens is hij adjunct-beiaardier.
Bekijk het programma van deze organist >
Poppeia Berden
Poppeia Berden (*1996) is organiste van de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek te Maastricht. Haar master kerkorgel aan het conservatorium sloot zij cum laude af in augustus 2024 waarbij zij het orgelconcert van Poulenc mocht vertolken. Poppeia volgde verschillende masterclasses, daarnaast heeft ze een grote concertpraktijk opgebouwd in binnen en buitenland. In 2018 ontving zij de 3e prijs bij de “Internationalen Orgel-Gesangswettbewerb”, te Neuss, samen met haar duo partner.
Sinds kort is Poppeia adviseur kunst-educatie bij de Stichting Pro Organo te Maastricht, waar zij jaarlijks projecten zal ontwikkelen voor kinderen. Daarnaast is zij orgeldocente aan de “Stedelijke Academie te Maaseik”. Ze heeft meegewerkt aan veel verschillende kindervoorstellingen en opera’s. Poppeia en Marijk Greweldinger schreven samen de voorstelling “Op reis met “Johan Sebastiaan Bach”.
Bekijk het programma van deze organist >
Valerie Stammet

Valérie Stammet is een Luxemburgse sopraan, gevestigd in Nederland, gespecialiseerd in oratorium, lied en ensembles. Ze begon haar muzikale opleiding aan het Conservatorium van Esch-sur-Alzette in Luxemburg, waar ze diploma’s behaalde in zang, cello, piano, kamermuziek en koordirectie. Tot 2021 volgde ze zanglessen bij Mariette Kemmer, Arthur Stammet en Claudia Moulin.
In 2017 werd Valérie toegelaten tot het Conservatorium van Maastricht, waar ze studeerde bij Yvonne Schiffelers. In 2024 behaalde ze haar master cum laude.
Concertante a Quattro

Het duo “Concertante a Quattro“, opgericht door Pablo Márquez en zijn vrouw, de Japanse organist en klavecinist Atsuko Takano, begon hun artistieke activiteiten in 2012, terwijl beide musici hun studie orgel en klavecimbel aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag afrondden. Sindsdien hebben ze hun repertoire uitgebreid met hun eigen transcripties voor deze formatie en hebben ze opgetreden op talloze festivals in Spanje, Nederland, Duitsland, Italië, Andorra, Portugal, Oostenrijk en Japan. Hun repertoire concentreert zich op werken voor twee orgels of klavecimbels en vierhandig, steeds benaderd vanuit een historisch perspectief.
Pablo Márquez is organist van de kathedraal van Valencia en hoogleraar klavecimbel aan het conservatorium van Castellón. Hij studeerde orgel, klavecimbel en compositie aan de conservatoria van Valencia, Toulouse, Amsterdam en Den Haag. Hij promoveerde in geschiedenis aan de Universiteit van Valencia, met een proefschrift over de orgels van de kathedraal van Valencia.
Atsuko Takano is muziekdirecteur en titulair organist van de Sint-Nicolaasparochie in Valencia. Ze studeerde piano, historische klavieren en orgel in Japan, Bremen en Amsterdam, waar ze met de hoogste onderscheiding afstudeerde. Ze ontving het Huygens Scholarship Programma en won diverse internationale orgelconcoursen, waaronder de “Arp Schnitger” (Bremen, Duitsland) en het Westfield-concours (New York, VS). Ze gaf talloze concerten in Europa, de Verenigde Staten en Japan en trad op als soliste met het RTVE Symfonieorkest en Koor. Sinds 2023 is ze repetitor klavecimbel aan het Conservatorium van Castellón.
Bekijk het programma van deze organist >
La Penserosa: Arnaud Van de Cauter en Maia Silberstein

Arnaud Van de Cauter doceert aan de Koninklijk Conservatoria van Luik (orgel) en Bergen (stressmanagement). Zijn repertoire omvat alle stijlen en hij maakte onder meer opnames van de orgelwerken van Pieter Cornet (17e eeuw). Hij wordt regelmatig uitgenodigd voor optredens in binnen- en buitenland (BOZAR, Festivals of Wallonia, Mosan Summer, Avignon, Toulouse-les-Orgues enz.). Arnaud heeft een fysiologische benadering van stressmanagement ontwikkeld. Zijn orgellessen zijn gebaseerd op een organische benadering van de artistieke praktijk. Hij doceert “Well Being on Stage-ESSE” in het kader van stages, seminaries en vormingsdagen (www.echo-art.be).
Maia Silberstein (Californië) studeerde aan de Juilliard School in New York (bachelor) en het Cleveland Institute of Music (master). Zij ontdekte haar passie voor oude muziek en studeerde verder aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Sigiswald Kuijken en François Fernandez. Zij was prijswinnaar bij de Internationale Schmelzerwedstrijd in Oostenrijk en trad op in Europa, Azië, Amerika met vooraanstaande artiesten zoals Enrico Gatti, François Fernandez en William Christie en verschillende gerenommeerde ensembles, waaronder het Ricercar Concort, Collegium Vocale, de Nederlandse Bachvereniging, met wie zij talrijke opnames maakte. In 2022 richtte zij La Penserosa op, een historisch muziekconsort. Zij gaf onder meer les aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel en het Corso Internazionale in Urbino (Italië). Momenteel geeft zij privéles in Brussel.
Bekijk het programma van deze organist >
Lidia Ksiazkiewicz

Lidia Ksiazkiewicz [ksjionsj-kjeevitsj] (*1977, Poznan) studeerde in 2002 cum laude af aan de conservatoria van Bydgoszcz (piano) en Poznan (orgel). Bij concoursen in Warschau (Polen, 1994), Graz (Oostenrijk, 2003), Rimini (Italië) en Angers (Frankrijk, 2004) werd haar spel met eerste prijzen gewaardeerd. Tevens werd ze 3e bij het César Franck concours in Haarlem in 2001 en was ze finalist bij het prestigieuze concours te Chartres (Frankrijk) in 2004. In 2014 vervolgde Lidia haar opleiding in Frankrijk, waar ze een eerste prijs won voor orgel en een gouden medaille ontving voor klavecimbel aan het conservatorium van Saint-Maur. Ze specialiseerde zich verder in pedagogiek, was lange tijd docent aan de conservatoria van Reims en Straatsburg en schreef een boek over de invloed van pianotechniek op het spelen van orgelmuziek uit de romantische periode.
Zij concerteerde in alle landen van Europa, inclusief de Faroereilanden en Albanië, en Rusland. Als piano- en orgelsolist werkte ze samen met vele orkesten in binnen- en buitenland en ook vandaag de dag zet ze haar zeer actieve concertpraktijk voort. Op diverse Nederlandse podia is zij een graag geziene gast. Van haar spel verschenen diverse cd’s, waaronder een veelgeprezen opname met muziek van Boyvin. Recent verscheen een cd met het complete oeuvre van César Franck, opgenomen in Laon (FR). In diezelfde stad is Ksiazkiewicz werkzaam als organist aan de kathedrale Notre Dame, waar zij het monumentale Didier-orgel uit 1899 bespeelt.
Bekijk het programma van deze organist >
Alexandra Săndulescu

Alexandra Săndulescu (*2004, Roemenie) is een klassiek musicus en volgt momenteel haar bacheloropleiding Klassiek Piano- en Orgelspel aan het Conservatorium Maastricht, bij Katia Veekmans, Hans Leenders en Marcel Verheggen. Sinds september 2024 is ze organiste van de Basiliek van het Allerheiligste Sacrament (Heinz Wilbrand-orgel, 1991) in Meerssen. In 2024 maakte zij, met bariton Alin Costea, haar orgelconcertdebuut tijdens het internationale festival Cantus Ecclesiae Bucharest Organ Fest. Alexandra is actief in solo- en kamermuziek en volgde masterclasses bij grote klassieke musici zoals Adrian Kreda, Gerardo Vila, Florian Mitrea, Jonathan Aner, Antoaneta Emanuilova en Stephanie Winker.
Bekijk het programma van deze organist >
Pietro Paganini

Pietro Paganini is gespecialiseerd in het repertoire van de barokperiode. Behalve orgel speelt hij klavecimbel en piano. Hij is een veelgevraagd solist en continuospeler en was te gast bij diverse internationale festivals. Tevens was hij finalist bij verschillende internationale wedstrijden. Na zijn opleiding in Italië behaalde hij een masterdiploma aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Pietro vervolgde hij zijn studie aan de Staatliche Hochschule für Musik und Podiumkunsten – HMDK Stuttgart. Hij studeerde orgel bij T. Koopman, V. Bernhardt en L. Ghielmi en volgde diverse internationale masterclasses. Sinds 2022 is hij organist van het Meijer-instrument (1795) van de Ons’ Lieve Heer op Solderkerk in Amsterdam.
Bekijk het programma van deze organist >
Wibren Jonkers
Wibren Jonkers (1999) is een breed georiënteerd musicus. Als concertorganist, kerkmusicus en docent is hij op diverse terreinen actief. Hij studeert hoofdvak orgel aan het Conservatorium van Amsterdam bij Pieter van Dijk en Matthias Havinga. Naast zijn muzikale activiteiten studeert Wibren theologie aan de Theologische Universiteit Apeldoorn. Als kerkmusicus is hij verbonden aan de Fonteinkerk te Amersfoort. Ook is hij cantor van de Protestantse Gemeente Zeewolde en vesperorganist van de Oude Kerk in Amsterdam. Hij geeft orgel- en pianoles, treedt veelvuldig op als continuospeler en begeleidt koren en solisten. Zijn spel werd bekroond met diverse prijzen, waaronder eerste prijzen op het Duyschot Orgelconcours Amsterdam (2022) en de International Martini Organ Competition Groningen (2024).
Bekijk het programma van deze organist >
Marie Petit

Marie Petit volgt de masteropleiding orgel aan LUCA School of Arts, Campus Lemmens in Leuven, bij Luc Ponet. Ze volgde masterclasses bij gerenommeerde organisten zoals Benoît Mernier, Benjamin Steens, Johannes Ebenbauer en Karol Mossakowski. Tegelijkertijd werkt Marie aan een doctoraat binnen de onderzoeksgroep ‘Production and Logistics’ aan de KU Leuven, na het behalen van haar masterdiploma in handelsingenieur aan dezelfde instelling. Marie is titularis-organiste van de parochies van Philippeville en Lonzée. Ze treedt regelmatig op, zowel solistisch als met andere musici. In januari 2023 richtte ze de vzw Philanthr’Orgues op, met als doel een nieuw orgel aan te schaffen voor de kerk in Philippeville. Marie is actief betrokken bij het organiseren van concerten met betrekking tot de orgelcultuur in Leuven (Leuven Orgelstad) en ze is initiatiefneemster en eerste coördinator van de Young Ambassadors for ECHO (European Cities of Historical Organs). Ze coördineert ook het ensemble Baroque & more.
Bekijk het programma van deze organist >
Jan Hogendoorn

Jan Hogendoorn (2002) kreeg zijn eerste orgellessen van Piet Vlok in Bergambacht. Na ruim 5 jaar ging hij verder bij Gerben Budding in Gouda die hem voorbereidde op het conservatorium. Momenteel studeert Jan bij Matthias Havinga en Pieter van Dijk aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij volgde verschillende masterclasses, o.a. bij Ben van Oosten, Olivier Latry, Vincent Thévenaz, Wolfgang Zerer, Nathan Laube en Daan Manneke. Hij geeft regelmatig (solo)concerten en is actief als koorbegeleider. Naast zijn orgelstudie studeert Jan Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht. www.janhoogendoorn.nl