Organisten 2019

Marcel Verheggen, m.m.v. Studium Chorale

Marcel Verheggen (*1961, Maastricht) studeerde orgel en muziektheorie aan het conservatorium van Maastricht. Na het behalen van het diploma Uitvoerend Musicus met onderscheiding volgde hij cursussen in binnen- en buitenland en zette hij zijn orgelstudie voort bij Guy Bovet in Zwitserland. Marcel Verheggen is als organist verbonden aan de St. Servaasbasiliek in Maastricht. Naast zijn werkzaamheden als kerkmusicus geeft hij vele concerten in binnen- en buitenland en maakt hij geregeld radio-, cd- en dvd-opnames.

Verheggen is hoofdvakdocent orgel aan het Conservatorium te Maastricht en geeft meestercursussen in binnen- en buitenland. Daarnaast is hij adviseur van de Katholieke Klokken- en Orgelraad waar hij betrokken is bij nieuwbouw- en restauratieprojecten. Hij is lid van het College van Orgeladviseurs Nederland, en als examinator betrokken bij de landelijke opleiding tot orgeladviseur. Hij is artistiek adviseur van de Maastrichtse orgelserie “Pro Organo”.

Studium Chorale is vanaf 2005 actief als professioneel kamerkoor. De producties worden geleid door artistiek leider Hans Leenders of door gespecialiseerde gastdirigenten. Het koor werd in 1972 opgericht en behoort tot de toonaangevende kamerkoren in Nederland. De bezetting van Studium Chorale varieert van acht tot zestig zangers al naar gelang de eisen die het repertoire stelt. De zangers zijn afkomstig uit Nederland, Vlaanderen en Duitsland. Het zeer brede repertoire omvat vijf eeuwen koorcultuur, van polyfonie uit de Renaissance tot de nieuwste opdrachtwerken. Het koor verzorgde wereldpremières van composities van Henri Delnooz, Jean Lambrechts, Ton de Leeuw, Jo van den Booren, Lowell Dijkstra, Jeanne Demessieux, Daan Manneke, Roderik de Man, Marijn Simons, Hans Leenders, Vic Nees, Andries van Rossem en Niels Rønsholdt. Studium Chorale werkt geregeld samen met ensembles en orkesten zoals Ensemble 88, Florilegium Musicum, de Nieuwe Philharmonie Utrecht, de Staatsphilharmonie Nürnberg en philharmonie zuidnederland, en met talrijke vocale en instrumentale solisten. Afgelopen jaren werd het ensemble geleid door de gastdirigenten Ed Spanjaard, Steffen Schreyer, Erik Van Nevel, Andrew Parrott, Paul Goodwin, Johannes Leertouwer, Marcus Bosch en Reinbert de Leeuw. Het koor bracht cd’s uit met muziek Marcus Teller, Daan Manneke, Jan Welmers en Niels Rønsholdt. Concerten van Studium Chorale zijn regelmatig (live) te beluisteren via Radio 4 en L1. Het koor is cultuurplaninstelling van de Provincie Limburg en de Gemeente Maastricht.

Bekijk het programma van deze organist >

Bart Rodyns, m.m.v. Sarah van Mol

Bart Rodyns sloot zijn orgelstudies met grote onderscheiding af aan het conservatorium in Maastricht (Master of Music). Bart is artistiek leider van Euterpe Baroque Consort. Hij streeft ernaar om elke muziekstijl zoveel mogelijk uit te voeren op historische instrumenten. Bart is organist-titularis van het Forceville-orgel (+/- 1720) te Broechem. Zijn repertoire omvat muziek van de renaissance tot hedendaagse muziek. Vanaf september 2019 wordt Rodyns aangesteld als hoofdvakdocent Orgel, Klavecimbel en Harmonium aan Fontys Academy of Music (Conservatorium Tilburg). Meer Info: www.bartrodyns.be

Sarah van Mol studeerde eerst piano en orgel. In juni 2001 voltooide zij haar masteropleiding zang aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen (Bernadette Degelin). Daarna volgde ze veel masterclasses. Sindsdien is ze een graag geziene gast bij opvoeringen zoals de Messiah, het Stabat Mater, Matthäus-Passion en Weihnachtsoratorium. Bij het ensemble ‘Euterpe Baroque Consort’ kan ze zich als vaste soliste uitleven in werken van Monteverdi, Carissimi en tijdgenoten. Sarah is vast verbonden aan het Vlaams Radiokoor en zingt regelmatig bij andere professionele ensembles met een heel uiteenlopend repertoire. Als muziekpedagoge is Sarah verbonden aan muziekacademie van Lier.

Bekijk het programma van deze organist >

Hans Leenders, m.m.v. Blazersensemble Zuiderwind

Hans Leenders is artistiek leider van het professionele kamerkoor Studium Chorale en vocaal ensemble Cantatrix, artistiek adviseur van het Nederlands Gregoriaans Festival en het orgelfestival L’Europe et l’Orgue. Tevens is hij hoofdvakdocent orgel aan het Conservatorium Maastricht, dirigent van het conservatoriumkoor en Basilicakoor Maastricht, en gastdocent voor gregoriaans aan de Folkwang-Universität der Künste Essen. Hans Leenders is cantor-organist van de OLV-basiliek te Maastricht (Séverin 1652 en Müseler 1765) en titulair-organist van de Kopermolen te Vaals (Hilgers 1765). Gastdirectie’s o.m. bij Sloveens Radiokoor, Cappella Amsterdam, Groot Omroepkoor, Europa Cantat en vele Europese conservatoria. Orkestproducties met philharmonie zuidnederland, Symfonieorkest Vlaanderen, Concerto d’Amsterdam, Florilegium Musicum, Apollo Ensemble en Ensemble ’88, gespecialiseerd in hedendaagse muziek. Als componist van met name vocale muziek profileert hij zich de laatste jaren steeds meer. Met name te noemen zijn Patina, een muzikale theatervoorstelling voor koor en slagwerk, een nieuw Requiem voor de Nederlandse kerkprovincie en De Veertien Stonden, een oratorium voor twee orgels en koor op tekst van Guido Gezelle. Zijn composities zijn o.m. uitgegeven bij Ascolta, Harmonia en De Haske.

Blazersensemble Zuiderwind werd opgericht in 2005 onder initiatief van Erik Somers. De leden zijn professionele musici uit Belgisch en Nederlands Limburg die tevens actief zijn in diverse orkesten en academies. De kern van het ensemble is het blaaskwintet. De samenstelling van het ensemble kan echter variëren, zo groeit het ensemble regelmatig uit tot een dubbelblaaskwintet, eventueel aangevuld met contrabas, basklarinet, piano of harp.

De musici van Zuiderwind stellen zich ten doel een veelzijdig en uitdagend repertoire te spelen, kwaliteitsvolle muziek voor ieder publiek. Hierbij zijn zij op zoek naar de ware ensemblecultuur waarin hartstocht en uitdrukkingskracht hand in hand gaan met een weloverwogen gevoel voor kleur en stijl. Naast het spelen van klassieke composities richt Zuiderwind zich op het ontginnen van nieuw repertoire voor blazersensemble, waarbij samenwerking met andere kunstuitingen niet uit de weg wordt gegaan. Ook het arrangeren op maat is hen niet vreemd. Zuiderwind enthousiasmeert tevens jongeren met kunst- educatieprojecten.

Bekijk het programma van deze organist >

Poppeia Berden, m.m.v. Eva Diederix

Poppeia Berden (1996) begon op haar 17e met orgelspelen en startte in 2015 haar bachelor kerkorgel aan het conservatorium te Maastricht. Haar docenten zijn Marcel Verheggen en Hans Leenders. Ook kreeg zij privélessen van Olivier Penin (Parijs). Poppeia volgt Gregoriaans bij Hans Heykers en loopt stage bij Verschueren orgelbouw. Van Januari 2015 tot en met Juli 2018 was Poppeia de vaste organist van de parochie Heilige Kruisverheffing te Cadier en Keer. In Nederland verzorgde ze al verschillende concerten. In 2018 heeft Poppeia de 3e prijs behaald bij de “Internationaler Orgel-Gesangs-Wettbewerb Neuss”, waar zij haar duopartner Eva Diederix begeleidde. Poppeia zet zich ook graag in voor de ontwikkeling van het orgel. Met succes heeft ze onlangs in Soest het kinderconcert “De vijf griezels” uitgevoerd, met medewerking van Marijk Greweldinger.

Eva Diederix (1994) studeert binnenkort af voor haar bachelor klassieke muziek; opera en solozang, aan het conservatorium te Maastricht. Zij volgt lessen bij Susanne Schimmack (DE). Eva is van plan om ook haar ‘Master of Music’ te behalen. In 2016 werkte zij mee aan de operaproductie van Opera Zuid: ‘Le Nozze di Figaro’ van W.A. Mozart. Daar werkte zij samen met dirigent Arjan Tien en regisseurs Daniël van Klaveren en Sybrand van der Werf. Daarnaast heeft Eva ervaring opgedaan in verschillende opera, kamermuziek en kerkmuziek projecten van het Conservatorium Maastricht. Zij heeft bijvoorbeeld samengewerkt met dirigente Libia Hernández en Duitse regisseur Dominik Wilgenbus (Vivas! Les Outlaws!, 2018)
In 2018 zong Eva op uitnodiging voor de Miluska Duffkova beurs.

Eva Diederix vormt een duo met organiste Poppeia Berden. Samen behaalden zij de 3e prijs in de “Internationaler Orgel-Gesangs-Wettbewerb Neuss”, in Duitsland. Zij werden gecoacht door Hans Leenders.

Bekijk het programma van deze organist >

Christopher Holman, m.m.v. Cynthia Holman

Christopher Holman (USA) won het Albert Schweitzer Concours en trad op in Amerika en Europa. Kortgeleden speelde hij in Leipzig (Bachfest), in het Zwitserse Sion (Festival International de l’orgue ancienne) en was hij te gast bij het ‘Eastman Rochester Organ Initiative (USA). Ook maakte hij cd opnames en speelde hij voor Zwitserse en Duitse tv/radiozenders. Tevens is hij wetenschapper en is zijn onderzoek gepubliceerd.

Cynthia Holman studeerde aan de universiteiten van Texas en Montana en won diverse prijzen. Kortgeleden trad zij op bij het Sankt Goar International Music Festival, Chateau de la Voix en het Circle Moon Theatre. Zij verwierf bekendheid met verschillende operarollen: Dorabella in Mozart’s Cosi fan tute, Gasparina in Haydn’s La Canterina, Venus in Tȯrrejon y Velasco’s La púrpura de la rosa, en de Tovenares en Geest in Purcell’s Dido and Aeneas. Haar belangrijkste docenten zijn David Cody en Nancy Klingman.

Bekijk het programma van deze organist >

Vincent van Laar

Vincent van Laar treedt veelvuldig op als organist, klavecinist en continuo speler. Naast zijn grootste passie, de muziek van J.S. Bach, gaat zijn voorliefde met name uit naar de werken van J.P. Sweelinck en het Noord-Duitse repertoire van de 17deen 18de eeuw. Als continuo speler en solist is hij verbonden aan Concerto d’Amsterdam en The Northern Consort. Vincent van Laar behaalde in 1984 het diploma orgel UM aan het Utrechts Conservatorium; in 1988 behaalde hij het diploma klavecimbel UM aan het Koninklijk Conservatorium te ’s Gravenhage. Op cd verschenen het integrale orgelwerk van Melchior Schildt, gespeeld op het Schnitger-orgel te Norden; cantates van J.S. Bach voor obligaat orgel, samen met countertenor Maarten Engeltjes en Concerto d’Amsterdam; de complete orgelwerken van Johann Adam Reincken en Nicolaus Bruhns (Martinikerk Groningen); de Leipziger orgelkoralen van J.S. Bach gespeeld op het Christian Vater-orgel in Melle. Tevens werkte Vincent van Laar als organist mee aan de, met een Edison bekroonde, NM-classics cd opname van Sweelincks complete klavierwerken.

Bekijk het programma van deze organist >

Sophie Rétaux

Sophie Rétaux studeerde achtereenvolgens aan het conservatorium van Douai en Lille, waar zij haar artistieke opleiding afsloot met prijzen voor orgel, piano en begeleiding. Het mentorschap van de grootheden Jean Boyer (orgel) en Jean Koerner (begeleiding) beïnvloedde haar carrière voor een groot deel en vormde de basis voor haar muzikale persoonlijkheid. Een 1e prijs voor interpretatie bij een internationale competitie in Nijmegen (1992) en een 2e plaats bij een internationale competitie in Toulouse (1996) betekenden de start van een solocarrière in Frankrijk en daarbuiten. Haar passie ligt bij de kamermuziek. Zij geeft concerten op orgel, zowel als op piano, pianoklavecimbel en pianoforte.
Sophie Rétaux is titulair organist op het Aristide Cavaillé-Coll orgel van de “Cathedrale Notre-Dame de Saint Omer”. Om het orgel te promoten transcribeerde zij belangrijke composities van kamer- en symfonische muziek uit de post romantische en moderne periodes. In Lille doceert zij sinds 2012 orgel en pianoforte op het ESMD (École Supérieure Music et Dance Nord de France), waar zij haar pianostudenten warm maakt voor historische instrumenten.

Bekijk het programma van deze organist >

Jo Louppen

Jo Louppen rondde in 1990 zijn Conservatoriumstudie in Maastricht af. Als kerkmusicus is hij verbonden aan de St. Pancratiuskerk te Heerlen en aan de H. Hartkerk te Landgraaf. In 2000 was Jo laureaat bij het orgelconcours l’Europe et l’Orgue 2000 dat plaatsvond in Luik, Aken en Maastricht en in 2005 verscheen in opdracht van de Stichting Orgelvrienden Limburg (SOL) de cd ‘Müllerorgels in Zuid-Limburg’ waarop Jo Louppen de orgels in Wylre, Eys, Mechelen en Kerkrade Centrum bespeelt. In 2016 verscheen in samenwerking met de Stichting Limburgse Componisten de cd ‘Positief, Limburgse composities op Kerkraadse orgels’ met hedendaagse muziek van 11 Limburgse componisten gespeeld op het Müller-orgel van de Lambertuskerk en het Klais-orgel te Rolduc.Sinds 2013 is hij als Stadsorganist van Kerkrade verantwoordelijk voor de artistieke invulling van de concerten georganiseerd door de Stichting Orgelkring Kerkrade. In die hoedanigheid verzorgt hij onder andere maandelijks orgelbespelingen in de Kerkraadse Lambertuskerk. Ook in de Pancratiuskerk te Heerlen draagt hij zorg voor de maandelijkse marktdagconcerten aldaar.

Bekijk het programma van deze organist >

Andreas Liebig

Andreas Liebig (*1962) is sinds 2014 Münsterorganist in Bazel. Na zijn studie aan de hogescholen voor muziek van Lubeck en Oslo leidde hij van 2013-2015 de orgelklas van het ‘Tirol Landeskonservatorium’ in Innsbruck. Sinds 2018 doceert hij aan de Hogeschool voor Muziek in Freiburg. Hij studeerde kerkmuziek (Herford), hoofdvak orgel, piano en muziektheorie (Stuttgart). Hij ontwikkelde zich verder bij o.a. Martin Haselböck, Daniel Roth en Michael Schneider. Hij won een 1e prijs bij orgelconcoursen in Dublin en Odense en was cantor-organist in Denemarken, Noorwegen en Zwitserland. Liebig is, naast zijn drukke internationale concertpraktijk (geeft meestercursussen, maakt cd’s, radio- en tv- opnamen, jureert) ook actief als componist van kamermuziek, liederen, piano- en orgelwerken en koormuziek. Zijn Bach-opnamen (Groningen, Trondheim, Oelinghausen en Dornum) worden veel geprezen. www.basler-muensterkonzerte.ch

Bekijk het programma van deze organist >

Marcel Verheggen, m.m.v. Regula Boeninger

Marcel Verheggen

(*1961, Maastricht) studeerde orgel en muziektheorie aan het conservatorium van Maastricht. Na het behalen van het diploma Uitvoerend Musicus met onderscheiding volgde hij cursussen in binnen- en buitenland en zette hij zijn orgelstudie voort bij Guy Bovet in Zwitserland. Marcel Verheggen is als organist verbonden aan de St. Servaasbasiliek in Maastricht. Naast zijn werkzaamheden als kerkmusicus geeft hij vele concerten in binnen- en buitenland en maakt hij geregeld radio-, cd- en dvd-opnames.

Verheggen is hoofdvakdocent orgel aan het Conservatorium te Maastricht en geeft meestercursussen in binnen- en buitenland. Daarnaast is hij adviseur van de Katholieke Klokken- en Orgelraad waar hij betrokken is bij nieuwbouw- en restauratieprojecten. Hij is lid van het College van Orgeladviseurs Nederland, en als examinator betrokken bij de landelijke opleiding tot orgeladviseur. Hij is artistiek adviseur van de Maastrichtse orgelserie “Pro Organo”.

Regula Boeninger studeerde zang en opera aan het Conservatorium Maastricht en stond sindsdien op podia in Nederland (o.a. de Nationale Reisopera), België, Duitsland, Spanje en Frankrijk. Zij zong op festivals als Musica Sacra (Maastricht), La Nuit Musicale de Belœil, Printemps Baroque du Sablon (Brussel), Les Flâneries Musicales de Reims, Literaire Zomer Venlo, The Maastricht International Poetry Nights en het Grachtenfestival te Amsterdam, en concerteerde met koren, orkesten en ensembles waaronder La Bernabea, Collegium Instrumentale Brugense, ensembleKONTRASTE, l’Ensemble Quartz, Ensemble Agimont, Madrigalchor Aachen, Chapelle des Minimes (Brussel), Collegium Ad Mosam en het Utrechts Barok Consort. Haar repertoire omvat rollen als Cherubino, Dorabella, Orfeo (Gluck), Hänsel, Mrs. Herring (Britten), Geneviève (Debussy), oratoria en missen van Vivaldi, Bach, Händel, Mozart (o.a. Requiem, Große Messe in c), Rossini (Petite messe solennelle, Stabat mater), Mendelssohn, Dvořák (Stabat mater) en liederen van de grote Duitse, Spaanse, Franse, Engelse en Russische liedcomponisten. Met pianist Robert Weirauch geeft zij talrijke recitals.

Bekijk het programma van deze organist >

Luc Ponet, m.m.v Alexander Ponet

Luc Ponet (*1959), studeerde aan het Lemmensinstituut in Leuven en later in Wenen. Ponet doceerde hoofdvak orgel aan het Lemmensinstituut, was gastprofessor in Chicago en Texas en doceert aan de Internationale Zomeracademie Alden Biesen, waar hij ook artistiek directeur is van de Bach Academie. Hij is inspecteur Kunstonderwijs van de Vlaamse Gemeenschap; organist-titularis van het monumentale Le Picard-orgel in de Basiliek van Tongeren en stadsorganist en curator van Leuven Orgelstad. Ponet concerteert op vele festivals over de hele wereld met een veelzijdig repertoire gaande van muziek uit de middeleeuwen tot creaties van nieuwe muziek en improvisaties.

Alexander Ponet (*1988) kreeg op 5- jarige leeftijd zijn eerste pianolessen van zijn moeder, de pianopedagoge Regina Gilissen. Vanaf zijn 8e levensjaar begon hij met slagwerk. In 2011 behaalde hij zijn masterdiploma aan het conservatorium van Antwerpen bij Carlo Willems en Koen Wilmaers. Parallel studeerde Alexander piano bij Eliane Rodrigues. Tijdens concertuitvoeringen – solistisch, in kamermuziek- of orkestverband en als begeleider – weet hij steeds te verrassen met een sterke muzikale voordracht en met virtuoze improvisaties. Hij behaalde verschillende prijzen, waaronder een 2e prijs op het Prinses Christina Concours in Nederland. In 2016 werd hij geselecteerd als solopaukenist van het Macao Symphonie Orchestra (Macao SAR) en verbleef in China tot hij in september 2018 werd aangenomen voor een Executive Masteropleiding in cultuurmanagement aan de universiteit Zürich, waar hij sinds 2013 tevens actief is als adviseur, instrumentenbouwer en paukenrestaurateur bij Giannini Swiss Drums.

Bekijk het programma van deze organist >